1. Knowledge base
  2. E-mail
  3. Voorkom dat je e-mails als spam worden gemarkeerd

Voorkom dat je e-mails als spam worden gemarkeerd

Volg deze algemene richtlijnen

  • Verzend geen mail vanaf een onbestaand e-mail adres. Dit lijkt evident maar toch maken veel mensen nog fouten tegen deze regel. Indien het een contactformulier of ander (automatisch) systeem is dat de mail verzendt, laat het systeem dan een testbericht verzenden naar uzelf en controleer de afzender.
  • Als eerste stap moet je een SPF-record aanmaken voor jouw domeinnamen. Een SPF-record vertelt aan de mailboxen via welke mailservers jouw e-mails verzonden worden. Het is een soort tip aan de spamfilters om aan te geven welke mails legitiem zijn en welke niet.
    Lees hoe je een een SPF-record aanmaakt om uit de spamfilters te blijven
  • Verzend je een nieuwsbrief? Dan moet er een optie zijn om zich uit te schrijven – de header van de e-mail zou een item moeten bevatten dat list-unsubscribe heet. Zie http://www.list-unsubscribe.com/ voor meer informatie over dit onderwerp.
  • Zorg voor een goed evenwicht tussen tekst en afbeeldingen. Dat is omdat spammers vaak een techniek gebruiken om spamfilters die op woorden reageren te omzeilen: zij zenden één afbeelding, die alle tekst bevat. Zorg er dus voor dat je meer dan één afbeelding zendt en voldoende tekst – minstens tussen de 50 en 100 woorden.
  • Gebruik niet te veel witruimte. Gebruik meer gecondenseerde tekst bij het opstellen van jouw boodschap.
  • Markeer jouw mail niet als Hoge Prioriteit.
  • Zet het onderwerp niet VOLLEDIG IN HOOFDLETTERS.
  • Verzend geen mail vanaf een e-mail adres dat het jouwe niet is. De SPF van de domeinnaam zal je blokkeren.
  • Verzend in geen geval bulk mailings via de gedeelde mailserver van de My Hosting hosting cluster. Voor het verzenden van grote hoeveelheden mail bestaan aangepaste producten, contacteer ons voor meer informatie hieromtrent.

Verzorg en test je reputatie

Verzorg de reputatie van uw e-mailadres. Controleer hier jouw reputatie

Maak gebruik van een gratis online mail-test dienst om jouw e-mail boodschappen te laten beoordelen.

Dit is een voorbeeld:

  1. Ga naar de online pagina van de Mail tester
  2. Kopieer het e-mailadres dat je op de startpagina ziet.
  3. Zend een e-mail naar het test e-mailadres.
  4. Je krijgt nu een score van hoe betrouwbaar jouw e-mail is.
  5. Heb je problemen, stuur ons support team dan de link met de resultaten ter analyse.

Enkele opmerkingen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom men je boodschap blokkeert.

Misschien ben jij het niet – maar zijn zij het!
Denk eraan dat het niet enkel de afzender is die ervoor verantwoordelijk is dat een mail voorbij de spamfilters geraakt. Integendeel, het is vaak de ontvanger die beslist of de boodschap spam is of niet.

Misschien heb je wel een reputatie!
Je bericht kan geweigerd worden omwille van de inhoud (bepaalde afbeeldingen, sommige trefwoorden, bepaalde code, of zelfs het gebruik van hoofdletters).
Is je bericht in orde dan is het spamfilter van de ontvanger wellicht te streng.

Wordt de boodschap echter onmiddellijk verwijderd bij ontvangst omdat het e-mailadres van de afzender op een zwarte lijst (blacklist) staat, dan is het aan de afzender om dit probleem te verhelpen. In deze gevallen is de afzender verantwoordelijk voor zijn reputatie.

Geüpdatet op 2 juni 2020

Heeft dit artikel jou geholpen?