Integratie van het contactformulier

Om het bereik van jouw contactformulier uit te breiden, integreer je het met Google Sheets, Mailchimp, Constant Contact of een applicatie van derden met behulp van Webhooks.

Om integraties toe te voegen, klik je met de rechtermuisknop op het “Contactformulier”, klik je op “Inhoud bewerken” en klik je op het tabblad “Integraties”.

IN DIT ARTIKEL:

Integratie van Google Sheets

Gebruik de Google Sheets integratie om direct gegevens van het contactformulier toe te voegen aan een spreadsheet in Google Sheets. Alle contactvelden in het formulier worden ingevuld in de spreadsheet, inclusief een tijdsaanduiding van wanneer het formulier is verzonden.

  1. Klik op “Google Sheets”, en klik op “Log in met Google”.
  2. Klik op “Toestaan” om toestemming te geven om verbinding te maken met jouw Google-account. Als jouw computer is verbonden met meerdere Google-accounts, selecteer je het account dat je wilt verbinden met dit formulier.
  3. Selecteer of je gegevens wilt toevoegen aan een bestaande spreadsheet of aan een nieuwe.
  4. Selecteer de spreadsheet waar je de formuliergegevens naartoe wilt sturen. Je kan de spreadsheet uit een lijst selecteren, of de zoekbalk gebruiken om een specifiek werkblad te vinden.

Opmerkingen:

  • Als je meerdere formulieren op de site hebt, kan je elk formulier koppelen aan een andere spreadsheet, inclusief spreadsheets in verschillende Google-accounts.
  • Je kan een paar formulieren aan dezelfde spreadsheet koppelen. Zorg er in dit geval voor dat de velden en de volgorde in het formulier identiek zijn aan de ingediende informatie.
  • Het verzenden van formuliergegevens naar een Google spreadsheet verhindert  je niet om de gegevens te downloaden als een .csv-bestand, of om formulieren te ontvangen voor het verzenden van e-mails.

Integratie van MailChimp

MailChimp is een hulpmiddel voor de distributie van e-mailcampagnes, nieuwsbrieven, enzovoort. Door gebruik te maken van de nieuwe formulierintegratie kunnen site-eigenaars contactlijsten van potentiële klanten (bezoekers van de site) beheren door e-mailadressen te verzamelen, die op het formulier worden ingediend en automatisch naar MailChimp worden gestuurd.

Je moet een MailChimp-account hebben. Zodra je een account hebt, maak dan een mailinglijst aan in jouw MailChimp-account waar de contactgegevens worden verzameld.

  1. Klik op “MailChimp” en vervolgens op “Verbinding maken met MailChimp”.
  2. Meld je aan met jouw MailChimp-gegevens.
  3. Selecteer jouw MailChimp-contactlijst in het uitklapmenu.
  4. Configureer jouw formuliervelden. Naast het e-mailadres kan je automatisch de voor- en achternaamvelden naar MailChimp sturen. Je moet de e-mail,- voornaam-, achternaamvelden binnen het formulier instellen.

Opmerking: De enige velden die je kan verbinden met MailChimp zijn voornaam, achternaam en e-mail. De integratie zal alleen werken als je de velden met exact dezelfde naam op het Contactformulier configureert. Een veld kan leeg blijven als je ervoor kiest dit veld leeg te laten in het uitklapmenu.

Tip: Als je jouw integratie met MailChimp al hebt geconfigureerd en je wilt jouw formulier testen met een testmail, dan kan MailChimp zonder voorafgaande kennisgeving testmails blokkeren (bijvoorbeeld test@test.com). Om jouw integratie met MailChimp te testen, raden wij je aan een echte e-mail te gebruiken.

Integratie van Constant Contact

Dit is een soortgelijke integratie als bij MailChimp, maar geeft site-eigenaars de mogelijkheid om mailinglijsten aan te maken in hun Constant Contact-account.

Je moet een Constant Contact-account hebben. Zodra je een account hebt, maak je een mailinglijst aan in jouw Constant Contact-account waar de contactgegevens worden verzameld.

  1. Klik op “Constant Contact” en klik vervolgens op “Verbinding maken met Constant Contact”.
  2. Meld je aan met jouw Constant Contact-gegevens.
  3. Selecteer jouw Constant Contact-lijst in het uitklapmenu.
  4. Configureer jouw formuliervelden. Naast het e-mailadres kan je automatisch voornaam, achternaam en telefoonnummer naar Constant Contact sturen. De gebruiker is verplicht om de e-mail, voornaam, achternaam velden binnen het contactformulier in te stellen. Het e-mailadres en het sms-bericht worden standaard toegevoegd.

Integratie van Webhooks

Talrijke online en clouddiensten bieden integraties aan via een pad dat Webhooks wordt genoemd. Webhooks stuurt meldingen naar een specifiek webadres dat de endpoint URL wordt genoemd. Je kan het contactformulier koppelen om een event te versturen wanneer het contactformulier wordt ingediend.

Om het contactformulier te verbinden met een andere service met behulp van Webhooks, moet je een aangepaste endpoint URL aanmaken met de door jou gewenste service en deze in het veld Webhooks integratie in het contactformulier plakken. Zodra je een Webhook URL toevoegt, en het formulier is ingediend, wordt een POST-verzoek naar het eindpunt gestuurd met de gegevens in de tekst in JSON-formaat. Het volgende is een voorbeeld van de JSON-gegevens:

{“Submission Date”:”06/02/2016 10:23:54″,”Form Title”:”Contact Us”,”Name”:”John Smith”,”Email”:”test@example.com“,”Phone”:”(555).555.1212″,”Message”:”Webhook Form Submission!”}

Opmerking: De datum van indiening en de titel van het formulier worden altijd vermeld. De andere velden (veld_naam : waarde) zijn gebaseerd op de in het formulier geconfigureerde velden.

Een Endpoint URL aanmaken

Endpoints worden ingesteld op diensten van derden (bijvoorbeeld Zapier of Slack), of een andere server die je beheert. Deze endpoints zijn specifiek ingesteld om meldingen van de Webhook te ontvangen.

Ideeën voor integratie

  • Zapier. Verbind de gegevens van het contactformulier met Zapier voor onbeperkte mogelijkheden. Sluit aan op vrijwel elke moderne cloudservice, inclusief CRM’s zoals Salesforce, Sugar CRM, Zoho en meer.
  • Slack. Een robuuste messaging app die je kan verbinden om meldingen te ontvangen zodra de gegevens van het formulier worden ingediend.
  • Integratie op maat. Maak jouw eigen aangepaste Webhooks om te integreren met het contactformulier. Sla bijvoorbeeld inzendingen op in een database of maak verbinding met aangepaste apps of diensten van derden.

Voorbeeld Webhooks/Endpoint URL Instellen op Slack

  1. Open in de Slack app de hoofdaccount drop-down en klik vervolgens op “Apps & Integraties”.
  2. De slack website opent. Klik in de rechterbovenhoek op “Bouwen”.
  3. Klik op “Maak een aangepaste integratie”.
  4. Selecteer “Inkomende Webhooks”.
  5. Selecteer een bestaand kanaal, of maak een nieuw kanaal aan waar jouw berichten op worden geplaatst.
  6. Kopieer jouw “Webhooks URL”.
  7. Pas de instellingen en opties naar wens aan en klik vervolgens op “Instellingen opslaan”.
  8. Open de Content Formulier editor en plak jouw Webhooks URL in het Webhooks veld.
  9. Klik op “Klaar”.
    Bekijk jouw site en verzend het contactformulier om de integratie te testen.

Je ontvangt een bericht op Slack telkens als jouw contactformulier wordt ingediend.

Bijlagen bij het formulier

Bestanden kunnen aan de inzendingen worden toegevoegd door in het contactformulier een veld voor bestandsbijlagen aan te maken. Links naar geüploade bestanden zijn beschikbaar in het downloadbestand van het formulier, evenals in een van de formulierintegraties zoals Webhooks en Google Sheets.

Let op: Bezoekers van de site kunnen geen bestanden groter dan 10MB uploaden.

  1. Klik op een contactformulier om de content editor te openen.
  2. Klik in het tabblad Formulieronderdelen op “Veld toevoegen” en selecteer “Bestandsbijlage” in het uitklapmenu van het veldtype.
  3. Om de naam van het veld te wijzigen, typ je “Placeholder text”.
  4. Een link om bestanden te uploaden is toegevoegd aan jouw formulier.
Geüpdatet op 3 september 2020

Heeft dit artikel jou geholpen?